Joop heeft na 30 jaar een punt gezet achter zijn carriere als fysiotherapeut, maar niks doen blijkt niet aan hem besteed. Nog voordat hij zijn praktijk heeft overgedaan gaat zijn klusbedrijf al volop van start. Maar Joop werkt vooral voor de lol, dus als je geen koffie voor hem zet komt deze klusser niet bij je langs. Bij de restauratie van het motorhuis van de Oeverloos staat onze espresso-machine steeds standby.
Posts tonen met het label Oeverloos. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Oeverloos. Alle posts tonen
zaterdag, april 20, 2013
vrijdag, april 20, 2012
zaterdag, april 09, 2011
woensdag, maart 23, 2011
zondag, augustus 22, 2010
Hulde aan kasbeheerder
Diep in het rood stonden we. De gezamenlijke Oeverloos kas begon het seizoen met een fors nadelig saldo en door een opstapeling van kleine reparaties en matige verhuurinkomsten bleef het er slecht uit zien. Maar in onze zes weken afwezigheid heeft een actief kasbeheer van JW tot geweldige resultaten geleid. We zijn er financieel weer meer dan bovenop. Klasse Klosters! Ondanks zijn overuren op Sail toert hij ons toch nog even vakkundig over het IJ en pikken we de staart van dit mega-evenement mee. Helaas niet in matrozenpak, bijgaande foto is van de Sail-In, en werd me heimelijk toegespeeld.
zaterdag, april 17, 2010
Toch kaal deel 2
donderdag, april 15, 2010
Toch kaal
Change of plan: de zwarte plekken halen we er toch zoveel mogelijk uit. Met 4 man werkt het zoveel lekkerder dat kaal halen voor Queensday weer haalbaar lijkt. De bakboord bank en het motorhuis staan na een paar uur krabben in recordtijd in de eerste laklaag. Zaterdag volgt de stuurboordbank en het voordek. Start van de werkzaamheden is om 13.00 uur. Alle hulp is welkom.
woensdag, april 14, 2010
Zwarte plekken
Ondanks goede voornemens is vorig jaar de lakbeurt van de Oeverloos doorgeschoven naar 2010. Een slechte zaak, want het houtwerk ziet er verschrikkelijk uit. Zo slecht zelfs dat we besloten de rotklus dit voorjaar uit te besteden. Helaas, een tegenvallende stallings-rekening en een kapotte startmotor zorgen voor een seizoensstart met een negatief kassaldo. Toch zelf schuren en lakken dus. Kaal halen zou het beste zijn maar uit praktische overwegingen besluiten we dat de zwarte plekken in het hout helemaal niet zo lelijk zijn en dus mogen blijven zitten. Vandaag maakt Lillian een begin met het achterdek, morgen komt versterking.
woensdag, april 07, 2010
Altijd wat...
maandag, mei 18, 2009
Puzzelen
Er waren momenten dat ik erg twijfelde aan de goede afloop van ons restauratie-project, maar nu is good old Oeverloos toch echt helemaal klaar voor een champagne-vaart. Marco, bedankt.
vrijdag, mei 08, 2009
De slurf en de narrow escape
'Goed vasthouden' zegt hij nog, als hij de pomp open gooit. Ik slinger bijna uit de boot maar krijg de eerste kwakken kleddernat beton toch redelijk op de gewenste plek. Het gaat fantastisch, en met zes betonwerkers als publiek doe ik net of dit m'n dagelijks werk is. Dan geeft een van de baardige mannen een dunne stok met motor aan Jan Willem. 'Hier, ga jij maar even trillen, gewoon je stok erin hangen en een beetje wiebelen.'
Maar ons echte avontuur begint pas als we weg varen. Of wÃllen varen eigenlijk, want er is ineens een forse wind opgestoken en ik krijg met die kleine diesel de nu veel zwaardere Oeverloos niet los van de kant. Na drie keer lukt het eindelijk vrij te varen van de kade maar de diesel ontbreekt het aan power om de boot door de wind te sturen. Ik krijg de draai niet gemaakt, we drijven overdwars in de inmiddels steeds harder wordende wind. De lucht boven ons is loodgrijs en er staan witte koppen op dit grote stuk water. En dan slaat de motor af. Met steeds meer vaart drijven we downwind, richting grote betonnen kade die er nogal ongastvrij uit ziet. Dit lijkt het einde van de Oeverloos te worden...
Met een waterpomptang krijg ik de motor weer aan de praat. Vrij varen van de kade is onmogelijk maar de power of impact kan ik wel reduceren.
Maandag gaat de motor erin.
zaterdag, mei 02, 2009
Bitumen
Erg jammer dat ik de spannende sessie met het bitumen smelten moest missen. Nu ik het blok zwarte spul op de foto zie begrijp ik dat mijn plan voor een steelpannetje niet heeft gewerkt. Een Chinese toko bood uitkomst met deze mega pan. Uit Jan Willem's e-mail begrijp ik dat brandwondencentrum vandaag niet in actie hoefde te komen. Hulde aan de werkploeg.


zondag, april 26, 2009
Andermans veren
Pronken met andermans veren, dat bevalt me wel. Terwijl wij hier in de hangmat in afwachting zijn van de komst van m'n twee zussen met aanhang wordt er in Amsterdam full-speed gewerkt fase 5 van het megalomane Oeverloos project. Wim's Vendomatic stofzuiger uit 1975 wordt opgeofferd om de boot te ontdoen van de puinresten van het oude betonbalast. Kwastwerk van vandaag is van Luc, Ainsley en JW. Volgende week nieuwe spanten erin en dan kijken of het geheel nog blijft drijven voordat de betonmolen opgesteld kan worden.
zondag, april 19, 2009
Fase 4
maandag, maart 16, 2009
Fase 3
dinsdag, november 18, 2008
Ja of Nee
vrijdag, oktober 10, 2008
Fase 2: puin ruimen
woensdag, oktober 08, 2008
woensdag, september 17, 2008
Kantje boord
De twee volleybalteams die ik zondag in de Oeverloos door de grachten en over het IJ voer hebben mazzel gehad. Niet alleen met het weer, maar vooral dat ze het er droog vanaf gebracht hebben. We kwamen aan het eind van de vaart wat moeizaam bij onze thuisbasis, een kleinigheidje dacht ik. Maandag werd de motorvibratie aangepakt bij onze vaste motorman, maar er bleef iets onverklaarbaars verkeerd aanvoelen. Nu hangt de sloep in de takels bij de Kromhout werf. Wat de kraanbaas bij de winterstalling al 10 jaar roept is werkelijkheid geworden: de bodemplaten komen los. En niet zo'n beetje ook. Dat de sloep onbestuurbaar leek is niet zo vreemd, want een meter grote plaat staat dwars onder de boot. Omdat de Oeverloos ooit is volgestort met beton drijven we nog. Van onderen kijk je nu zo tegen het kale beton aan. Dit had net zo goed een blogbericht over een gezonken reddingssloep kunnen zijn, maar de lasser van Kromhout stroopt zijn mouwen op en na het weekend drijven we voorlopig weer.
dinsdag, september 09, 2008
Kaap Kot
Al een tijdje heeft de relaxte lunchtent Kaap Kot de mooie plek aan het IJ verlaten. Ze konden daar maar tijdelijk terecht. Nu hebben ze een nieuwe locatie gevonden, weer aan het water en weer tijdelijk. Hun eenvoudige bouwkeet staat aan de Amstel, bij de Omval. Omdat het precies in de bocht van de rivier ligt heb je vanaf het houten terras een prachtig uitzicht richting stad en Rembrandt Toren. Het is een leuke stopplek bij een sloeptocht, al mag je eigenlijk niet aanleggen op de betonnen steiger, die meestal met een lelijk groot hek is afgesloten. De sfeer bij Kaap Kot is zoals op de oude locatie, relaxt dus. Goedgekeurd voor lunch of borrel. Om te weten hoe het er is om 's avonds te eten gaan we nog een keer terug.
Abonneren op:
Posts (Atom)





