Posts tonen met het label Kunst. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Kunst. Alle posts tonen

zaterdag, mei 25, 2013

Geen popsterren

Fotograaf Kees Tabak kennen we door zijn bijdragen aan Zilt en door de prachtige seventies zwartwit foto van Blondie die we van hem kochten. Vandaag opent zijn tentoonstelling "Noorderlingen", met portretten van multicultureel Amsterdam-Noord. De platen uit zijn nieuwe fotoboek hangen op een prachtplek, in het Eye filmmuseum aan het Y. Geen popsterren deze keer, maar gewone bewoners van Noord, gefotografeerd in hun eigen omgeving. Wat deze opening echt bijzonder maakt is dat veel van de geportretteerden hier ook rondlopen. En vaak zijn dat mensen die je niet zal tegenkomen in een galerie of museum. Nu lopen hier de arty vrienden van Kees tussen de trainingsbroeken en hoofddoeken uit Noord, en dat blijkt een bijzonder geslaagde mix. De foto's hangen nog tot 9 juni in het Eye.
Boven: familie Boukris Rafael door Kees Tabak, onder op m'n iPhone met hun  huiskamer op de achtergrond

donderdag, mei 23, 2013

Terug naar figuratief

M'n schildermaten zijn om onverklaarbare redenen ineens allemaal bezig met iets figuratiefs. Dus ik kan niet achterblijven en zet m'n voorkeur voor abstracter werk even aan de kant.
van links naar rechts: Christine, Liesbeth, Gerdrik, Cees en ik. Niks is nog af nu, wordt vervolgd.

vrijdag, mei 17, 2013

Toch maar gaan

"Sneller uitgekeken in RAI" is de kop in het Parool, bij een stuk over de Kunstbeurs. Minder standhouders en dus veel lege plekken volgens de krant. We trotseren toch de miezer regen en misschien helpt het dat we niet teveel verwachten nu, maar we vinden juist dat er dit jaar best veel dingen hangen die de moeite waard zijn. En tegen normale prijzen. Een zeefdruk van Koen Vermeule staat al lang op onze verlanglijst, en daarvan blijkt net een nieuwe beschikbaar te zijn bij de Steendrukkerij. Nog even nachtje over slapen...
We hebben nog vrijkaarten als je er ook een kijkje wilt nemen.

zondag, maart 24, 2013

Save the date

Die schilderlessen op donderdagavond nemen we zelf niet al te serieus. Het zijn super gezellige avonden en het resultaat is minder belangrijk, maar ondertussen doe ik het al wel tien jaar. Dan moet er ongemerkt toch iets van een verbeterde techniek ingeslopen zijn...
Onze leraar Johan van Atelier Dijkzicht vindt dat ons werk best gezien mag worden. Hij huurt in april drie weken de Oosterkerk (vlakbij het Scheepvaartmuseum) af om de maaksel van zijn leerlingen te kunnen laten zien. Van zo'n 20 mensen die bij Johan schilderen hangen er drie werken in deze gave ruimte.
Opening op 6 april, iedereen welkom voor een borrel met bitterbal.

vrijdag, maart 22, 2013

Afval Art

Sinds de Cito er voor Max opzit doen ze helemaal geen klap meer op school. Tenminste, wat ouderwets leerwerk betreft. Actief zijn ze wel, inmiddels is er bijna geen Amsterdams museum meer dat ze met de klas nog niet bezocht hebben. Een concert bij Paradiso bijwonen was ook een educatief programma-onderdeel, en ze gingen op bezoek bij de afvalcentrale. Heel gaaf allemaal.
Met dat afval werd nog een kunstproject gestart. Onze lege yoghurtbakjes hangen nu op het schoolplein. En bij Max zien we dat het zin heeft gehad dat we hem veel naar moderne kunst hebben laten kijken. Zijn bijdrage heeft duidelijk veel van Jan Schoonhoven in zich. Het werkje brengt bij de veiling maar liefst 90 euro op, voor arme kids in Bangladesh.






zaterdag, maart 16, 2013

Scarlett Hooft Graafland

Sinds we in 2006 voor het eerst de foto's van Scarlett Hooft Graafland bij een expositie zagen komen we haar werk regelmatig tegen. Je herkent haar foto's direct. Meestal genomen op bijzondere plekken op de wereld, in kraakhelder weer en met iets vervreemdends in het landschap. Elke nieuwe serie van haar spreekt ons weer aan, dus wordt het tijd dat er iets van Scarlett aan de muur komt te hangen.
Vandaag kunnen we de foto "Coca Truck" ophalen bij Vous-etes-ici, de galerie die vorig jaar verhuisde van de Vijzelgracht naar het eindstation van het NDSM pontje in Noord. Het is een kleine print, 90 x 30 cm. In een strakke witte lijst met glasplaat. Heerlijk om daarvoor een spijker in het stucwerk te timmeren.
Inmiddels is er bij de galerie een nieuwe expositie van haar foto's, deze keer genomen in Madagaskar. Zitten ook prachtige platen bij. Interesse? Blok dan 21 april in je agenda, dan verteld Scarlet bij Vous-etes-ice alles over haar werk en laat ze een film zien hoe ze haar foto's maakt. Zie www.welikeart.nl voor details.
www.scarletthooftgraafland.nl

zondag, februari 03, 2013

Eye opener, maar niks moderns aan

Natuurlijk shoppen we ook tijdens onze New York bezoekjes, maar het bekijken van moderne kunst vult altijd een veel groter deel van het programma. De Koning, Rothko, Pollock en Basquiat, daar krijgen we nooit genoeg van. Na de oorlog kwam vernieuwing niet meer uit Parijs maar uit Manhattan  En werk uit die periode vinden we al jaren het meest aansprekend. Naar oude meesters kijken we eigenlijk nauwelijks, maar door Johans schilderlessen en het steeds vaker lezen van kunstboeken kijken we inmiddels toch ook iets anders tegen Rembrandt en Vermeer aan dan 10 jaar geleden.
Door de tip van Jan Willem gaan we toch naar binnen bij het statige gebouw van de Frick Collection. Allemaal oude meuk hier, in de prachtige setting van het huis van een steenrijke industrieel uit de 19e eeuw. Maar we raken veel meer onder de indruk van de werken die hier hangen dan gedacht. Oud is misschien niks om in je kamer te hangen, maar de toppers van de Hollandse meesters die we hier zien zijn toch echt fantastisch. Een eye opener, dit bezoek, en we nemen ons voor om in Amsterdam ook meer te kijken naar die Gouden Eeuwers.
www.frick.org

donderdag, januari 24, 2013

Van Cobra tot Dumas

Normaal gesproken lopen Henk en Victoria de Heus niet te koop met hun waanzinnig grote collectie moderne kunst. Het voelt dan ook best bijzonder dat we soms bij onze Barneveld-connectie worden uitgenodigd om die verzameling bij hen thuis te zien. Gelukkig komen de bescheiden verzamelaars nu uit de kast: vanaf vandaag hangt een deel van hun beelden en schilderijen in het Singer Museum in Laren. Zulk modern werk hing daar nog nooit.
Wij hebben de mazzel bij de opening te mogen zijn. Te gek natuurlijk, dat we al die Dumas doeken hier zien terwijl de maakster zelf in de zaal rondloopt. Behalve Marlene zijn er tientallen toppers uit de Nederlandse kunstwereld maar we hebben niet het lef er eentje aan te spreken.
Er hangt waanzinnig veel moois op deze expositie. Echt een aanrader als je je kijk op moderne kunst wilt verbreden. Vergeet dan ook niet de prachtige catalogus te kopen. Ik heb er nog maar een paar pagina's in gelezen maar voel nu de kooplust al weer groeien...
www.singerlaren.nl


vrijdag, november 16, 2012

The making of...geel meisje

TE DRUK EN FOUT FIGUUR
TE FLETS

OPNIEUW NA ANATOMIELES VAN JOHAN
TEVEEL TEKENING

AF VOLGENS LERAAR JOHAN

woensdag, oktober 31, 2012

Blondie

Popfotograaf Kees Tabak zeilt ook, en op de Hiswa kwam ik dit voorjaar met hem in contact. We maakten twee prachtige artikelen voor Zilt Magazine met hem en zo belandde ik ook in zijn grote studio. Inspirerende bezoekjes waren dat, die wanden met mega zwart-wit foto's van popsterren zijn eens wat anders dan altijd die blauwe-zee-met-boot-en-palmboom foto's die we in Zilt zien.
Voor m'n verjaardag verrast Lillian me met weer een bezoek aan zijn studio. Daar ligt de foto van Blondie klaar. Kees maakte hem in 1976 voor Paradiso. Blondie had hij al vaker voor de lens willen hebben maar ze weigerde steeds te poseren. Daarom liet Kees dit No Pictures t-shirt maken en toen zij dat zag vond ze het wel okay om even in de lens te kijken. Ze trok het shirt aan en Kees drukte af. Een topplaat, en echt een gaaf cadeau.
Klik HIER voor de popfoto's van Kees Tabak.


zaterdag, september 29, 2012

Adrenaline op de veiling

Kopen op een veiling schijnt een kunst op zich te zijn. Ik heb het nog nooit gedaan maar schuif gewoon aan in de zaal bij de veiling van de Peter Stuyvesant collectie. Bij het registreren krijg je een bied-nummer, en ik ben van plan dat niet in een opwelling omhoog te houden. Ze hebben nu ook m'n creditcardnummer en voor je het weet zit je ergens aan vast.
Het duurt een uur voordat het stuk waarvoor ik kom eindelijk omhoog gehouden wordt. Het begint bij 500, en ik denk tot 2000 euro te willen gaan. In no-time staat de teller op 10.000 euro en daarna worden de stappen groter, het gaat met 500 euro per volgende bieder omhoog. Jee, wat een spanning in de zaal!
Mijn beoogde aanwinst gaat naar een bejaarde man in bruine ribbroek, veel plezier ermee.
Toch kan ik het niet laten mee te bieden op iets kleins, gewoon voor de kick. De litho van Henk Visch begint bij 50 euro. Ik houd m'n nummer omhoog en de adrenaline stijgt als ik een vaste tegenbieder blijk te hebben. Is dit een opzetje van het veilinghuis of wil die vrouw de litho ook echt graag hebben? Bij 100 gaan de stappen naar 20 euro, twee minuten later staat er 300 op het bord en de vrouw begint te twijfelen. Ik fijns ook twijfel en YES, daar gaat de hamer, 320 euro, voor die man met dat groene vest. Dat ben ik dus.

vrijdag, maart 16, 2012

Vissen

Op het donderdagse schildersklasje doet iedereen meestal gewoon z'n eigen ding. Liesbeth is een kei in portretten, Gerdrik is landschap-specialist, Christien is van de variatie en Cees gaat met zijn werken altijd de diepte in. Mijn voorkeur ligt bij abstract.
Voor een keer maken we allemaal iets naar hetzelfde voorbeeld. Sardientjes. Ik ben er geen kei in.

vrijdag, november 04, 2011

Saul Leiter

Onderweg naar de Appie loopt een groepje met grote spiegelreflexcamera's behangen buitenlanders voor me. Fotografen, da's duidelijk. Ze gaan naar binnen bij het Joods Historisch Museum. Ik zie dat ze voor de expositie van Saul Leiter komen en ik voel of m'n museumjaarkaart in m'n zak zit. Dan kunnen de boodschappen wel een kwartiertje wachten.
De foto's van Leiter blijken prachtig. Hij fotografeerde als een van de eersten in kleur, in het New York van de jaren 40 en 50. Veel van zijn foto's hebben iets abstracts, met een belijning die wat weg heeft van schilderijen van zijn New Yorkse tijdgenoten als Rothko, Kline en Newman. Als je onderweg gaat naar de Appie op de Joodenbree, vergeet dan niet je museumjaarkaart me te nemen voor een tussenstop.
Klik hier voor meer foto's.

zaterdag, oktober 08, 2011

Richter in Londen

Parijs was eigenlijk het plan voor dit weekend. Tot we zien dat er in het Tate Modern in Londen een expositie is van Gerhard Richter. Net geopend. Een hele verdieping vol met zijn enorm grote schilderijen, daarvoor stappen we graag even in een Easyjet kist.
Get inspired: website - video







Millinium Bridge met Tate Modern gebouw, een oude elektriciteitscentrale

vrijdag, juni 24, 2011

Regen tip

Geen terrasweer, geen Oeverloosweer, geen zeilweer, geen stoeptegelweer. De regen tip van deze week: stap even binnen bij Foam. Daar hangen foto's die Anton Corbijn maakte van kunstenaars. Grote zwartwit platen, van o.a. Damien Hirst, Marlene Dumas, Karel Appel en Lucian Freud. Popsterren vallen blijkbaar ook onder de kunstenaars, want Iggy Pop, Bruce Springsteen en Mick Jagger hangen er net zo creatief te zijn als de geportretteerde schilders.
Te zien tot 1 september.
www.foam.org

zaterdag, juni 18, 2011

Poetry

In onze toch niet slecht gevulde boekenkast is geen een dichtbundel te vinden. We hebben allebei niks met poëzie en toch belanden we hier in Rotterdam op het International Poetry Festival. We zijn er op uitnodiging van onze voetbalkennis die een documentaire maakte over Wislawa Szymborska. Ondanks dat zij een Nobelprijs winnares is en er maar liefst 80.000 exemplaren van haar laatste bundel in Nederland verkocht zijn hadden wij geen idee wie deze krasse Poolse dame is. Maar de documentaire blijkt prachtig en die Szymborska is zeker een bijzonder mens. Meer bijzonder is het nog om op zo'n avond rond te lopen tussen honderden liefhebbers van de dichtkunst. Een andere wereld...

dinsdag, februari 01, 2011

Stem John de National Geographic in

John Abey is een vriend van Ainsley. Deze week staat een plaat van hem in de top 10 van foto's die een kans maken in National Geographic gepubliceerd te worden. Dat lijkt John helemaal geweldig, dus help die foto het blad in door te stemmen op zijn foto via deze link.