| Boven: familie Boukris Rafael door Kees Tabak, onder op m'n iPhone met hun huiskamer op de achtergrond |
Posts tonen met het label Kunst. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Kunst. Alle posts tonen
zaterdag, mei 25, 2013
Geen popsterren
Fotograaf Kees Tabak kennen we door zijn bijdragen aan Zilt en door de prachtige seventies zwartwit foto van Blondie die we van hem kochten. Vandaag opent zijn tentoonstelling "Noorderlingen", met portretten van multicultureel Amsterdam-Noord. De platen uit zijn nieuwe fotoboek hangen op een prachtplek, in het Eye filmmuseum aan het Y. Geen popsterren deze keer, maar gewone bewoners van Noord, gefotografeerd in hun eigen omgeving. Wat deze opening echt bijzonder maakt is dat veel van de geportretteerden hier ook rondlopen. En vaak zijn dat mensen die je niet zal tegenkomen in een galerie of museum. Nu lopen hier de arty vrienden van Kees tussen de trainingsbroeken en hoofddoeken uit Noord, en dat blijkt een bijzonder geslaagde mix.
De foto's hangen nog tot 9 juni in het Eye.
donderdag, mei 23, 2013
Terug naar figuratief
vrijdag, mei 17, 2013
Toch maar gaan
"Sneller uitgekeken in RAI" is de kop in het Parool, bij een stuk over de Kunstbeurs. Minder standhouders en dus veel lege plekken volgens de krant. We trotseren toch de miezer regen en misschien helpt het dat we niet teveel verwachten nu, maar we vinden juist dat er dit jaar best veel dingen hangen die de moeite waard zijn. En tegen normale prijzen. Een zeefdruk van Koen Vermeule staat al lang op onze verlanglijst, en daarvan blijkt net een nieuwe beschikbaar te zijn bij de Steendrukkerij. Nog even nachtje over slapen...We hebben nog vrijkaarten als je er ook een kijkje wilt nemen.
zondag, maart 24, 2013
Save the date
Die schilderlessen op donderdagavond nemen we zelf niet al te serieus. Het zijn super gezellige avonden en het resultaat is minder belangrijk, maar ondertussen doe ik het al wel tien jaar. Dan moet er ongemerkt toch iets van een verbeterde techniek ingeslopen zijn...
Onze leraar Johan van Atelier Dijkzicht vindt dat ons werk best gezien mag worden. Hij huurt in april drie weken de Oosterkerk (vlakbij het Scheepvaartmuseum) af om de maaksel van zijn leerlingen te kunnen laten zien. Van zo'n 20 mensen die bij Johan schilderen hangen er drie werken in deze gave ruimte.
Opening op 6 april, iedereen welkom voor een borrel met bitterbal.
Onze leraar Johan van Atelier Dijkzicht vindt dat ons werk best gezien mag worden. Hij huurt in april drie weken de Oosterkerk (vlakbij het Scheepvaartmuseum) af om de maaksel van zijn leerlingen te kunnen laten zien. Van zo'n 20 mensen die bij Johan schilderen hangen er drie werken in deze gave ruimte.
Opening op 6 april, iedereen welkom voor een borrel met bitterbal.
vrijdag, maart 22, 2013
Afval Art
Sinds de Cito er voor Max opzit doen ze helemaal geen klap meer op school. Tenminste, wat ouderwets leerwerk betreft. Actief zijn ze wel, inmiddels is er bijna geen Amsterdams museum meer dat ze met de klas nog niet bezocht hebben. Een concert bij Paradiso bijwonen was ook een educatief programma-onderdeel, en ze gingen op bezoek bij de afvalcentrale. Heel gaaf allemaal.
Met dat afval werd nog een kunstproject gestart. Onze lege yoghurtbakjes hangen nu op het schoolplein. En bij Max zien we dat het zin heeft gehad dat we hem veel naar moderne kunst hebben laten kijken. Zijn bijdrage heeft duidelijk veel van Jan Schoonhoven in zich. Het werkje brengt bij de veiling maar liefst 90 euro op, voor arme kids in Bangladesh.

Met dat afval werd nog een kunstproject gestart. Onze lege yoghurtbakjes hangen nu op het schoolplein. En bij Max zien we dat het zin heeft gehad dat we hem veel naar moderne kunst hebben laten kijken. Zijn bijdrage heeft duidelijk veel van Jan Schoonhoven in zich. Het werkje brengt bij de veiling maar liefst 90 euro op, voor arme kids in Bangladesh.

zaterdag, maart 16, 2013
Scarlett Hooft Graafland
Sinds we in 2006 voor het eerst de foto's van Scarlett Hooft Graafland bij een expositie zagen komen we haar werk regelmatig tegen. Je herkent haar foto's direct. Meestal genomen op bijzondere plekken op de wereld, in kraakhelder weer en met iets vervreemdends in het landschap. Elke nieuwe serie van haar spreekt ons weer aan, dus wordt het tijd dat er iets van Scarlett aan de muur komt te hangen.
Vandaag kunnen we de foto "Coca Truck" ophalen bij Vous-etes-ici, de galerie die vorig jaar verhuisde van de Vijzelgracht naar het eindstation van het NDSM pontje in Noord. Het is een kleine print, 90 x 30 cm. In een strakke witte lijst met glasplaat. Heerlijk om daarvoor een spijker in het stucwerk te timmeren.
Inmiddels is er bij de galerie een nieuwe expositie van haar foto's, deze keer genomen in Madagaskar. Zitten ook prachtige platen bij. Interesse? Blok dan 21 april in je agenda, dan verteld Scarlet bij Vous-etes-ice alles over haar werk en laat ze een film zien hoe ze haar foto's maakt. Zie www.welikeart.nl voor details.
www.scarletthooftgraafland.nl
Vandaag kunnen we de foto "Coca Truck" ophalen bij Vous-etes-ici, de galerie die vorig jaar verhuisde van de Vijzelgracht naar het eindstation van het NDSM pontje in Noord. Het is een kleine print, 90 x 30 cm. In een strakke witte lijst met glasplaat. Heerlijk om daarvoor een spijker in het stucwerk te timmeren.
Inmiddels is er bij de galerie een nieuwe expositie van haar foto's, deze keer genomen in Madagaskar. Zitten ook prachtige platen bij. Interesse? Blok dan 21 april in je agenda, dan verteld Scarlet bij Vous-etes-ice alles over haar werk en laat ze een film zien hoe ze haar foto's maakt. Zie www.welikeart.nl voor details.
www.scarletthooftgraafland.nl
zondag, februari 03, 2013
Eye opener, maar niks moderns aan
Natuurlijk shoppen we ook tijdens onze New York bezoekjes, maar het bekijken van moderne kunst vult altijd een veel groter deel van het programma. De Koning, Rothko, Pollock en Basquiat, daar krijgen we nooit genoeg van. Na de oorlog kwam vernieuwing niet meer uit Parijs maar uit Manhattan En werk uit die periode vinden we al jaren het meest aansprekend. Naar oude meesters kijken we eigenlijk nauwelijks, maar door Johans schilderlessen en het steeds vaker lezen van kunstboeken kijken we inmiddels toch ook iets anders tegen Rembrandt en Vermeer aan dan 10 jaar geleden.
Door de tip van Jan Willem gaan we toch naar binnen bij het statige gebouw van de Frick Collection. Allemaal oude meuk hier, in de prachtige setting van het huis van een steenrijke industrieel uit de 19e eeuw. Maar we raken veel meer onder de indruk van de werken die hier hangen dan gedacht. Oud is misschien niks om in je kamer te hangen, maar de toppers van de Hollandse meesters die we hier zien zijn toch echt fantastisch. Een eye opener, dit bezoek, en we nemen ons voor om in Amsterdam ook meer te kijken naar die Gouden Eeuwers.
www.frick.org
Door de tip van Jan Willem gaan we toch naar binnen bij het statige gebouw van de Frick Collection. Allemaal oude meuk hier, in de prachtige setting van het huis van een steenrijke industrieel uit de 19e eeuw. Maar we raken veel meer onder de indruk van de werken die hier hangen dan gedacht. Oud is misschien niks om in je kamer te hangen, maar de toppers van de Hollandse meesters die we hier zien zijn toch echt fantastisch. Een eye opener, dit bezoek, en we nemen ons voor om in Amsterdam ook meer te kijken naar die Gouden Eeuwers.
www.frick.org
donderdag, januari 24, 2013
Van Cobra tot Dumas
Wij hebben de mazzel bij de opening te mogen zijn. Te gek natuurlijk, dat we al die Dumas doeken hier zien terwijl de maakster zelf in de zaal rondloopt. Behalve Marlene zijn er tientallen toppers uit de Nederlandse kunstwereld maar we hebben niet het lef er eentje aan te spreken.
Er hangt waanzinnig veel moois op deze expositie. Echt een aanrader als je je kijk op moderne kunst wilt verbreden. Vergeet dan ook niet de prachtige catalogus te kopen. Ik heb er nog maar een paar pagina's in gelezen maar voel nu de kooplust al weer groeien...
www.singerlaren.nl
vrijdag, november 16, 2012
The making of...geel meisje
woensdag, oktober 31, 2012
Blondie
Popfotograaf Kees Tabak zeilt ook, en op de Hiswa kwam ik dit voorjaar met hem in contact. We maakten twee prachtige artikelen voor Zilt Magazine met hem en zo belandde ik ook in zijn grote studio. Inspirerende bezoekjes waren dat, die wanden met mega zwart-wit foto's van popsterren zijn eens wat anders dan altijd die blauwe-zee-met-boot-en-palmboom foto's die we in Zilt zien.
Voor m'n verjaardag verrast Lillian me met weer een bezoek aan zijn studio. Daar ligt de foto van Blondie klaar. Kees maakte hem in 1976 voor Paradiso. Blondie had hij al vaker voor de lens willen hebben maar ze weigerde steeds te poseren. Daarom liet Kees dit No Pictures t-shirt maken en toen zij dat zag vond ze het wel okay om even in de lens te kijken. Ze trok het shirt aan en Kees drukte af. Een topplaat, en echt een gaaf cadeau.
Klik HIER voor de popfoto's van Kees Tabak.

Voor m'n verjaardag verrast Lillian me met weer een bezoek aan zijn studio. Daar ligt de foto van Blondie klaar. Kees maakte hem in 1976 voor Paradiso. Blondie had hij al vaker voor de lens willen hebben maar ze weigerde steeds te poseren. Daarom liet Kees dit No Pictures t-shirt maken en toen zij dat zag vond ze het wel okay om even in de lens te kijken. Ze trok het shirt aan en Kees drukte af. Een topplaat, en echt een gaaf cadeau.
Klik HIER voor de popfoto's van Kees Tabak.

zaterdag, september 29, 2012
Adrenaline op de veiling
Kopen op een veiling schijnt een kunst op zich te zijn. Ik heb het nog nooit gedaan maar schuif gewoon aan in de zaal bij de veiling van de Peter Stuyvesant collectie. Bij het registreren krijg je een bied-nummer, en ik ben van plan dat niet in een opwelling omhoog te houden. Ze hebben nu ook m'n creditcardnummer en voor je het weet zit je ergens aan vast.
Het duurt een uur voordat het stuk waarvoor ik kom eindelijk omhoog gehouden wordt. Het begint bij 500, en ik denk tot 2000 euro te willen gaan. In no-time staat de teller op 10.000 euro en daarna worden de stappen groter, het gaat met 500 euro per volgende bieder omhoog. Jee, wat een spanning in de zaal!
Mijn beoogde aanwinst gaat naar een bejaarde man in bruine ribbroek, veel plezier ermee.
Toch kan ik het niet laten mee te bieden op iets kleins, gewoon voor de kick. De litho van Henk Visch begint bij 50 euro. Ik houd m'n nummer omhoog en de adrenaline stijgt als ik een vaste tegenbieder blijk te hebben. Is dit een opzetje van het veilinghuis of wil die vrouw de litho ook echt graag hebben? Bij 100 gaan de stappen naar 20 euro, twee minuten later staat er 300 op het bord en de vrouw begint te twijfelen. Ik fijns ook twijfel en YES, daar gaat de hamer, 320 euro, voor die man met dat groene vest. Dat ben ik dus.
Het duurt een uur voordat het stuk waarvoor ik kom eindelijk omhoog gehouden wordt. Het begint bij 500, en ik denk tot 2000 euro te willen gaan. In no-time staat de teller op 10.000 euro en daarna worden de stappen groter, het gaat met 500 euro per volgende bieder omhoog. Jee, wat een spanning in de zaal!
Mijn beoogde aanwinst gaat naar een bejaarde man in bruine ribbroek, veel plezier ermee.
Toch kan ik het niet laten mee te bieden op iets kleins, gewoon voor de kick. De litho van Henk Visch begint bij 50 euro. Ik houd m'n nummer omhoog en de adrenaline stijgt als ik een vaste tegenbieder blijk te hebben. Is dit een opzetje van het veilinghuis of wil die vrouw de litho ook echt graag hebben? Bij 100 gaan de stappen naar 20 euro, twee minuten later staat er 300 op het bord en de vrouw begint te twijfelen. Ik fijns ook twijfel en YES, daar gaat de hamer, 320 euro, voor die man met dat groene vest. Dat ben ik dus.
donderdag, mei 24, 2012
vrijdag, maart 16, 2012
Vissen
Op het donderdagse schildersklasje doet iedereen meestal gewoon z'n eigen ding. Liesbeth is een kei in portretten, Gerdrik is landschap-specialist, Christien is van de variatie en Cees gaat met zijn werken altijd de diepte in. Mijn voorkeur ligt bij abstract.
Voor een keer maken we allemaal iets naar hetzelfde voorbeeld. Sardientjes. Ik ben er geen kei in.
Voor een keer maken we allemaal iets naar hetzelfde voorbeeld. Sardientjes. Ik ben er geen kei in.
donderdag, maart 15, 2012
vrijdag, november 04, 2011
Saul Leiter
Onderweg naar de Appie loopt een groepje met grote spiegelreflexcamera's behangen buitenlanders voor me. Fotografen, da's duidelijk. Ze gaan naar binnen bij het Joods Historisch Museum. Ik zie dat ze voor de expositie van Saul Leiter komen en ik voel of m'n museumjaarkaart in m'n zak zit. Dan kunnen de boodschappen wel een kwartiertje wachten.
De foto's van Leiter blijken prachtig. Hij fotografeerde als een van de eersten in kleur, in het New York van de jaren 40 en 50. Veel van zijn foto's hebben iets abstracts, met een belijning die wat weg heeft van schilderijen van zijn New Yorkse tijdgenoten als Rothko, Kline en Newman. Als je onderweg gaat naar de Appie op de Joodenbree, vergeet dan niet je museumjaarkaart me te nemen voor een tussenstop.
Klik hier voor meer foto's.
De foto's van Leiter blijken prachtig. Hij fotografeerde als een van de eersten in kleur, in het New York van de jaren 40 en 50. Veel van zijn foto's hebben iets abstracts, met een belijning die wat weg heeft van schilderijen van zijn New Yorkse tijdgenoten als Rothko, Kline en Newman. Als je onderweg gaat naar de Appie op de Joodenbree, vergeet dan niet je museumjaarkaart me te nemen voor een tussenstop.
Klik hier voor meer foto's.
zaterdag, oktober 08, 2011
Richter in Londen
Parijs was eigenlijk het plan voor dit weekend. Tot we zien dat er in het Tate Modern in Londen een expositie is van Gerhard Richter. Net geopend. Een hele verdieping vol met zijn enorm grote schilderijen, daarvoor stappen we graag even in een Easyjet kist.
Get inspired: website - video
Get inspired: website - video
![]() |
| Millinium Bridge met Tate Modern gebouw, een oude elektriciteitscentrale |
vrijdag, juni 24, 2011
Regen tip
Geen terrasweer, geen Oeverloosweer, geen zeilweer, geen stoeptegelweer. De regen tip van deze week: stap even binnen bij Foam. Daar hangen foto's die Anton Corbijn maakte van kunstenaars. Grote zwartwit platen, van o.a. Damien Hirst, Marlene Dumas, Karel Appel en Lucian Freud. Popsterren vallen blijkbaar ook onder de kunstenaars, want Iggy Pop, Bruce Springsteen en Mick Jagger hangen er net zo creatief te zijn als de geportretteerde schilders.
Te zien tot 1 september.
www.foam.org
Te zien tot 1 september.
www.foam.org
zaterdag, juni 18, 2011
Poetry
In onze toch niet slecht gevulde boekenkast is geen een dichtbundel te vinden. We hebben allebei niks met poëzie en toch belanden we hier in Rotterdam op het International Poetry Festival. We zijn er op uitnodiging van onze voetbalkennis die een documentaire maakte over Wislawa Szymborska. Ondanks dat zij een Nobelprijs winnares is en er maar liefst 80.000 exemplaren van haar laatste bundel in Nederland verkocht zijn hadden wij geen idee wie deze krasse Poolse dame is. Maar de documentaire blijkt prachtig en die Szymborska is zeker een bijzonder mens. Meer bijzonder is het nog om op zo'n avond rond te lopen tussen honderden liefhebbers van de dichtkunst. Een andere wereld...
donderdag, mei 12, 2011
dinsdag, februari 01, 2011
Stem John de National Geographic in
John Abey is een vriend van Ainsley. Deze week staat een plaat van hem in de top 10 van foto's die een kans maken in National Geographic gepubliceerd te worden. Dat lijkt John helemaal geweldig, dus help die foto het blad in door te stemmen op zijn foto via deze link.
Abonneren op:
Posts (Atom)























