Prachtig hoor, dat Dartmouth, maar als we vanochtend de vele Facebook posts zien van Amsterdam tijdens een super zonnige gay-pride dan moeten we dat volgend jaar misschien eens anders plannen.
Drukke boel op Amstel 77 terwijl wij hier eenzaam en alleen op een rivier in Devon liggen. Zelfs even paniek met dubbele boeking van JW en Ainsley en nichtjes Annelies en Ro in ons huis. Verder Cor en Luc op onze stoep en een volle Oeverloos langs het parade-parcours. Moet een waanzinnig gave dag zijn geweest. Annelies, thanks voor foto's.
Posts tonen met het label Amsterdam. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Amsterdam. Alle posts tonen
zondag, augustus 04, 2013
zondag, mei 26, 2013
Preview Waldorf Astoria
De kans om even binnen te kijken in de rij panden waar over een half jaar het Waldorf Astoria zal openen laten we niet lopen. Het is hartstikke gaaf dat zo'n prestigieus hotel naar Amsterdam komt, en ze hebben een prima plek gekozen aan de Herengracht, bij de Utrechtsestraat. Ze knopen vijf grote grachtenpanden aan elkaar en de verbouwing is nu halverwege. Door de Open Monumentendag kunnen we daar vandaag naar binnen. In groepjes van 20 worden we met gids door de gebouwen geleid en we denken dat dit echt een uniek mooi hotel kan worden. De combinatie van oude muurschilderingen, bewerkte plafonds en strak hotel-design zal vast goed uitpakken.


zaterdag, mei 25, 2013
Geen popsterren
Fotograaf Kees Tabak kennen we door zijn bijdragen aan Zilt en door de prachtige seventies zwartwit foto van Blondie die we van hem kochten. Vandaag opent zijn tentoonstelling "Noorderlingen", met portretten van multicultureel Amsterdam-Noord. De platen uit zijn nieuwe fotoboek hangen op een prachtplek, in het Eye filmmuseum aan het Y. Geen popsterren deze keer, maar gewone bewoners van Noord, gefotografeerd in hun eigen omgeving. Wat deze opening echt bijzonder maakt is dat veel van de geportretteerden hier ook rondlopen. En vaak zijn dat mensen die je niet zal tegenkomen in een galerie of museum. Nu lopen hier de arty vrienden van Kees tussen de trainingsbroeken en hoofddoeken uit Noord, en dat blijkt een bijzonder geslaagde mix.
De foto's hangen nog tot 9 juni in het Eye.
| Boven: familie Boukris Rafael door Kees Tabak, onder op m'n iPhone met hun huiskamer op de achtergrond |
dinsdag, april 30, 2013
Drie vingers in de lucht
Zoals half Nederland zitten we voor de tv tijdens de kroning van Willem, compleet met oranje tompoezen. Maar als die kroon eenmaal op z'n hoofd staat gooien we de Oeverloos los en schuiven we de gracht op. Volle bak weer, en ook Cor zit gewoon aan boord. Gaaf.
Op de bovenste foto zie je links achteraan een groene vlek, onmiskenbaar de prachtkleur van de mooiste sloep van Amsterdam.
Op de bovenste foto zie je links achteraan een groene vlek, onmiskenbaar de prachtkleur van de mooiste sloep van Amsterdam.
vrijdag, februari 10, 2012
Anton Pieck
zaterdag, september 10, 2011
Mooi
Beatrix opent op 1 oktober het gerenoveerde Scheepvaartmuseum. Die opening moet groots worden proefgedraaid en daarvoor zijn wij vanavond bij de test waarbij er 800 genodigden uitproberen of het gebouw logistiek goed in elkaar zit. Een unieke kans voor een preview van dit prachtgebouw.Wij zijn vooral onder de indruk van het glazen dak over de grote binnenplaats. In de vorm van het grit dat je op oude zeekaarten tegenkomt is met stalen balken een enorme constructie gemaakt waarop honderden glasplaten liggen. Er is geen plaat met dezelfde vorm. Bij zonlicht zorgen de schaduwen van de balken voor een mooi effect op de lichte muren. En wij zijn erbij als de lichttechnici voor het eerst een lichtshow geven met de honderden gekleurde ledlampen in het dak. Gaaf bedacht, goed uitgewerkt en een aanwinst voor de stad. Dat mag best wat kosten toch?
zaterdag, april 30, 2011
donderdag, april 14, 2011
vrijdag, maart 25, 2011
Meer mode
Al jaren verbaas ik me over die verlopen Hypotheekvisie winkel in de Utrechtstestraat. Blijkbaar hebben ze nu zelf ingezien dat ze met een achterhaald concept bezig zijn; het pand stond de laatste maanden leeg. Deze week ging op die plek Bendorff open, de prettige kledingzaak die we kennen uit de Kalverstraat. Bij de verbouwing kwamen oude tegeltableaus tevoorschijn, die nu mooi zijn opgeknapt. De moderne kleding hangt onder taferelen uit een andere tijd, dat geeft een unieke sfeer aan deze winkel. Het assortiment is wel wat kleiner dan eerst en blijkbaar zijn ze een aantal grote merken kwijtgeraakt. Toch goed, deze zaak,
maandag, maart 21, 2011
maandag, maart 14, 2011
Dun is lekker
Er is geen pizza meer bij ons op tafel gekomen sinds een maand of drie geleden De Pizzabakkers vertrokken uit Marqt Utrechtestraat. Terug naar die kleffe lappen van de andere pizzeria's hier in de buurt was geen optie. Maar de Napolitana en de Quattro Formaggi kunnen weer, want er is een nieuwe vestiging van De Pizzabakkers op de Plantage Kerklaan. Op de plek waar Lƶfel & Burke zat, die het blijkbaar niet gered hebben. Echt waanzinnig lekker, wat daar uit de keuken komt.
donderdag, februari 17, 2011
Groots
Het duurt nog even, 2028. Maar als het lukt om tegen die tijd de Olympische Spelen naar Nederland te krijgen kan dat leiden tot een paar fantastische bouwprojecten in de stad. Waarom niet eens groter denken dan de maat van een grachtenpandje?
Als deze plannen doorgaan verbindt straks een 6 verdiepingen tellend gebouw het KNSM-eiland met Amsterdam Noord. Onze Felice kan er nog gewoon onderdoor varen. Lijkt me mooi om mee te beginnen als de eerste Noord-Zuid metro rijdt.
www.thefloatinggames.nl
Als deze plannen doorgaan verbindt straks een 6 verdiepingen tellend gebouw het KNSM-eiland met Amsterdam Noord. Onze Felice kan er nog gewoon onderdoor varen. Lijkt me mooi om mee te beginnen als de eerste Noord-Zuid metro rijdt.
www.thefloatinggames.nl
zaterdag, november 06, 2010
woensdag, november 03, 2010
Appie Open
Vorige week hadden we het er nog over met Kris en Nic. Er gebeurde zo weinig op de geplande locatie van een AH vestiging op het Frederiksplein/Achtergracht dat ik dacht dat het heftige protest van buurt en school vast geholpen zou hebben. Nee dus, de nieuwe Appie gaat vandaag open. Het is een kleintje, dus met beperkt assortiment, maar wel handig dichtbij en 'in de loop'. En volgens mij gaat het met die overlast best meevallen.
woensdag, oktober 20, 2010
Glandorf & Thijs
Net als we een beetje uitgekeken zijn op het assortiment van de wijnzaken hier in de buurt opent Glandorf & Thijs. Op een prima plek, in het oude kantoor van Caron & Co, aan het Amstelveld. De eiken vloer die er al lag is leidend geweest bij de materiaalkeuze voor het interieur. Echt alles is van eiken, behalve de flessen natuurlijk. De winkel heeft een prijzige uitstraling maar binnen blijkt er voldoende keuze aan wijnen van onder een tientje. Het vriendelijke advies geeft zoveel vertrouwen dat we in plaats van een proefflesje wel een proefdoos aandurven. Hier gaan ze ons vaker zien.
maandag, oktober 18, 2010
Airbnb
Een paar dagen nadat ik het Parool artikel las over het succes van Airbnb.com komt de mail van Ainsley en Jan Willem dat hun mooie stek ook op die website staat. Ze gaan over twee weken al op reis, dus wie helpt die Aziƫ-gangers nog even snel aan klandizie?
dinsdag, oktober 12, 2010
Leegstand
Het gaat niet goed met de Utrechtsestraat. De schandalig uitgelopen renovatie van de brug over de Herengracht legt al een jaar te lang de helft van de straat plat. En nu de brug eindelijk klaar is blijkt hij 6 centimeter te dun en mogen er voorlopig geen trams en auto's overheen.
De straat mist de doorstroom van publiek al veel te lang. Inmiddels staan er 8 zaken leeg. En dat terwijl het juist hier allemaal leek te gaan gebeuren een paar jaar geleden. De lege panden komen misschien deels door de crisis, maar zonder gemeentelijk wanbeleid zou het er hier zeker minder slecht uitzien.
Gelukkig zijn er nog ondernemers met lef. In het pand van reisburo CrossAir zit sinds kort een juice- en chocoalde-bar. Of Lite/Dark het gaat redden zal ook afhangen van wat er verder in de Utrechtsestraat gebeurt. Nu heeft de strakke bar nog een dichtgetimmerd pand als buurman. Dat helpt niet.
De straat mist de doorstroom van publiek al veel te lang. Inmiddels staan er 8 zaken leeg. En dat terwijl het juist hier allemaal leek te gaan gebeuren een paar jaar geleden. De lege panden komen misschien deels door de crisis, maar zonder gemeentelijk wanbeleid zou het er hier zeker minder slecht uitzien.
Gelukkig zijn er nog ondernemers met lef. In het pand van reisburo CrossAir zit sinds kort een juice- en chocoalde-bar. Of Lite/Dark het gaat redden zal ook afhangen van wat er verder in de Utrechtsestraat gebeurt. Nu heeft de strakke bar nog een dichtgetimmerd pand als buurman. Dat helpt niet.
vrijdag, oktober 08, 2010
Scooters
Of het helpt tegen het groeiend aantal irritante scooters in de stad is de vraag. Maar het initiatief van de Fietsersbond Amsterdam om een petitie tegen plaag van stinkende lawaai-apparaten op de smalle fietspaden op te zetten slaat in ieder geval aan. Hoeveel ondertekenaars zouden er nodig zijn om de gemeente in beweging te krijgen?Klaag hier lekker mee met de fietsersbond en zet je naam op de lijst.
zondag, augustus 22, 2010
Hulde aan kasbeheerder
Diep in het rood stonden we. De gezamenlijke Oeverloos kas begon het seizoen met een fors nadelig saldo en door een opstapeling van kleine reparaties en matige verhuurinkomsten bleef het er slecht uit zien. Maar in onze zes weken afwezigheid heeft een actief kasbeheer van JW tot geweldige resultaten geleid. We zijn er financieel weer meer dan bovenop. Klasse Klosters! Ondanks zijn overuren op Sail toert hij ons toch nog even vakkundig over het IJ en pikken we de staart van dit mega-evenement mee. Helaas niet in matrozenpak, bijgaande foto is van de Sail-In, en werd me heimelijk toegespeeld.
Abonneren op:
Posts (Atom)

















