zondag, september 21, 2008

PR-etjes

Blue sky, weinig wind en toch niet te heet: perfecte omstandigheden voor de 16,1 kilometer van de Dam tot Damloop.
De twee nieuwe aanwinsten van onze Vondelparkclub zijn de sterren van de dag. Aleida(moeder van Esse) loopt altijd samen met Lillian. Die houdt dan in blijkbaar, want nu loopt ze een mooie 1.32. Ron (vader van Amber) liep in het begin nog samen met Lillian op en daarna met mij. Hij praat altijd continue tijdens het lopen en ik hoor hem nooit hijgen. Sinds twee weken loopt hij niet alleen makkelijker maar ook sneller dan ik en dat maakt hij vandaag af met een ongelofelijke 1.15.
Luc loopt de businessloop, dus die zien we niet. Zijn 1.33 is geen toptijd maar zonder veel training en met verse blessure is het al een prestatie om de 16,1 km uit te lopen. Eric loopt dit jaar voor de KLM. Met twee minuten onder zijn tijd van vorig jaar is hij dik tevreden.
Lillian had in 2007 veel last van de hitte, dus die streeft naar een verbetering richting 1.40. Ze snoept een dikke 7 minuten van haar oude tijd af, da's niet niks, een persoonlijk record van 1.41 wat ruimte laat voor een nieuw PRetje in 2009.
Ik zet in op 1.20. Bij de trommelaars in bikini bij de tunnelingang gooi ik 'm in de hoogste versnelling. Dat voelt goed. Na 10 kilometer merk ik dat het misschien mogelijk is in de buurt van m'n mooie tijd in 2004 te komen. Dat jaar liepen we goed omdat we in training waren voor de marathon van New York. Zo goed kan het nu toch niet gaan? Ik zet toch alles op alles tot ik het in mijn hoofd voel bonken. Doorgaan, denk ik, terwijl ik merk dat de snelheid er langzaam uitgaat. De laatste 500 meter ga ik weer voluit, en wat denk je: 1.17.55, één seconde sneller dan m'n PR van 2004!