vrijdag, november 02, 2007

Proust

Zonder reservering kan je met z'n tweeën af en toe best geluk hebben dat er op een goede plek nog een leuke tafel vrij is. Vanavond is echter bijna alles vol. Bij Proust op de Noordermarkt ziet het er gezellig genoeg uit om even aan de bar te wachten voor een tafel. Een jaar of 10 geleden was dit een modern eetcafé en ik in die tijd was het eten volgens mij best okay. De drukte doet vermoeden dat het nog steeds een populaire plek is maar we vragen ons af waarom. De bar en tafeltjes zijn smoezelig, op de grond is het ronduit smerig, de verlichting is slecht en het hele interieur heeft een grondige schilderbeurt nodig. Erger is het eten. Voor dit prijsniveau verwachten we niet veel en we nemen iets simpels. (Lillian gaat voor de 'Proust Evergreen: de Italian Hamburger'). Een goede huisgemaakt beefburger kan best lekker zijn maar als het ons voorgeschotelde bord een evergreen is snappen wij iets niet. Lillian schraapt een halve pot mayonaise van het kleffe broodje en geeft halverwege op. Mijn visje is een droog lapje zonder smaak. Proust mag dan ooit hip geweest zijn en op een mooie plek liggen, wat ons betreft is de tent klaar voor een nieuwe eigenaar.