Zeventien zijn er nu. Met zoveel filialen in zo'n kleine stad als Amsterdam is de Coffee Company goed bezig. Sinds deze zomer zitten er drie vlakbij ons huis. Die op de Amstelstraat is de minste, maar in die troosteloze straat is nu eenmaal erg moeilijk iets goeds neer te zetten. Een betere stek is de hoek op het Waterlooplein. In het pand zat een stoffige juwelier en het buurtje verpauperde. De grote Coffee Company daar loopt vanaf dag 1 en je ziet nu al dat de buurt beter wordt door de uitstraling van de zaak en het publiek dat de barista's trekken. Het koffietappunt op de Plantage Kerklaan is sinds deze week open. Tegenover Löfel & Burke en ook op een hoek. Veel te lang zat hier een failliete dichtgetimmerde snackbar. Mooie plek maar minder 'in de loop'. Ook hier zie je dat de zaak de buurt goed doet, er hangt direct een andere sfeer.
Collega koffieketen Bagels & Beans doet nauwelijks voor de Coffee Company onder. De franchisers hebben een wat rommeliger en alternatiever imago en hun teller staat op 15 toko's in Amsterdam.
Het gaat goed met de koffiedichtheid in de stad. Elke keer als we door straten als de van Wou, de Ferdinand Bol of de Stadionweg fietsen zien we nieuwe coffeshops van het soort waar er niet genoeg van kunnen zijn. Uw blogredacteur ziet hierin een goede reden voor een koffieblogserie komend najaar.