Op de hoek Herengracht-Wolvenstraat heeft Kaldi in het kleine pandje maar ruimte voor een paar tafeltjes. Het grootste deel van de zaak is gevuld met koffiebonen voor de losse verkoop. En er staan een paar prachtige espresso-apparaten. Onze Quick Mill doet het sinds 1986 onafgebroken goed en zet nog steeds lekkere koffie. Toch hopen we wel eens dat hij de geest gaat geven, zeker als we tegen zulke mooie machines aanlopen als hier bij Kaldi. We raken aan de praat met de enthousiaste verkoper. Het blijft niet bij een uitleg van de apparaten. We krijgen ook te horen dat de maling van je bonen bij elke weersverandering bijgesteld moet worden. Zeker bij een naderende onweersbui moet je echt weer even aan de slag met de instelknop. En gemalen koffie blijkt al na een uurtje de meeste smaak te hebben verloren. De eerste neiging om zo'n glimmende ECM als impulsaankoop mee te nemen wordt minder naarmate de keuze tussen thermoblok, één of twee boilers en aparte stoomsystemen ingewikkelder wordt. De machine waar we bijna voor gaan blijkt een opwarmtijd van ruim 15 minuten te hebben. De hele dag aan laten staan is het advies, maar dan staat er steeds 2 liter water tegen het kookpunt in de boiler. Geen eco-ding lijkt me. Wij doen het voorlopig nog even met de Quick Mill, maar als die hapert staan we direct bij Kaldi op de stoep.