Op alle huizen lans ons stuk Amstel staan grote schijnwerpers. Op de brug zwaait een NOS camera aan een enorme arm. Om de paar meter is een agent geposteerd en geen auto komt meer in de buurt van ons huis. Dit gaat vast een groots feest worden. De biervoorraad in onze koelkast is op niveau als de eerste vrienden aanbellen voor een avondje uit het raam hangen. Maar het groen van de bomen belet het zicht op het podium dat in de Amstel voor de Hermitage ligt. Pech. Vanuit ons perspectief komt de opening soms wat knullig over. Vooral het gedoe met de drie rondvaartboten, die met gekleurd doek op hun dak al varend de vlag van Rusland uitbeelden kan Medvedev toch moeilijk hebben geïmponeerd.
Ernstiger is dat onze gay-vlag en Amnesty linten kundig uit de NOS montage worden gehouden. Een half uur voor de ceremonie begint gaat de spot voor ons huis uit en ziet niemand meer iets van die fleurige vlag. Da's geen toeval. Bij de overbuurvrouw met het mega-grote Amnesty steigerdoek is de spot ook uit gezet. Schande!
AT5 maakt later wel melding van de acties, zie filmpje.