zaterdag, oktober 04, 2008

In-Port-Race

Niet alleen in financieel opzicht krijgt Delta Lloyd deze dagen zware klappen. Ook op het water hebben ze het zwaar te verduren. Vandaag start de eerste In-Port-Race van deze Volvo Ocean Race editie. In zo'n wedstrijd varen de 70 voeters een paar korte banen. De boten zijn daarvoor eigenlijk niet geschikt, het zijn pure langeafstandsracers, gebouwd voor de oceaan. Een wedstrijd rond de boeien is met deze bakken ontzettend spannend. Vanaf de havenpier is het geheel goed te volgen. En de klap van brekend carbon hoor ik ook duidelijk, als bij de start de boegspriet van Team Russia zich boort in de romp van de Delta Lloyd boot. Heftig. Er zit een gat in de NED 1 maar toch varen ze door. Uiteindelijk finishen ze als een-na-laatste. Gezien de korte voorbereidingstijd en het nog niet op elkaar ingespeelde team doen ze het niet eens zo slecht. Gaaf om dit spektakel mee te maken.