vrijdag, mei 23, 2008

Pulsen

Sinds 4 mei staat er een bord op de brug met een foto van ons stukje Amstel waarop te zien is hoe huizen van weggevoerde joden werden leeggehaald, gepulsd zoals dat toen heette. Ik neem aan dat de borden iets tijdelijks zijn maar ze staan er nog steeds en er wordt erg veel naar gekeken. Ik kan niet uit het raam kijken of er staat iemand de tekst te lezen en de foto te vergelijken met hoe ons hoekje er nu uit ziet. Nooit geweten dat er in die jaren een houten wachthuisje pal voor ons huis stond. Daarin zaten Duitsers die de jodenbuurt 's avonds afsloten. Raar idee.