zaterdag, februari 16, 2008

Open

Toevallig zijn Kristien en Andre hetzelfde weekend even over uit respectievelijk Soller en San Fransisco. We spreken af in het deze week geopende restaurant Open.
Bovenop de oude geklonken spoorbrug bij het Westerdok is een grote doos van aluminium en glas geplaatst, een ontwerp van architectengroep Cie. Geen kleine jongens zijn dat en van buiten oogt het bouwsel goed. Mooi dat een nutteloze maar monumentale brug op deze manier weer een functie krijgt.
Van binnen vinden we de doos wat minder geslaagd. Sommige missers, zoals overvolle kapstokken voor de ramen met het mooiste IJ-zicht, zijn makkelijk te verhelpen. En het onwennige personeel zal over een paar weken wel hun draai hebben gevonden. Ernstiger is het oerlelijke systeemplafond. Zelfs in de meeste bowlingbanen is zo'n grof platen plafond inmiddels vervangen door iets sfeervollers. Echt een misser van die Cie, hoe goed hun reputatie ook mag zijn.
Het eten is niet duur en de keuken doet z'n best. Open is een tent met potentie, als de kinderziektes eruit zijn gaan we nog wel eens terug.