donderdag, januari 03, 2008

Barceló

We lunchen in Palma bij Veradero, een tent op de havenpier met mooi uitzicht op de zee en de stad. Palma's kathedraal is prominent in beeld. Lillian is daar nog niet binnen geweest en ik heb het vorig jaar geplaatste kunstwerk van Barceló nog niet gezien. Zomers weerhoudt een lange rij toeristen bij de kassa ons steeds van een bezoek. Dat excuus kunnen we nu niet gebruiken, we lopen zo naar binnen en er is geen kip in de immense kerk. Dit prachtige bouwsel heeft een waanzinnige historie. Het begon als moskee en er staan nog verschillende objecten uit de overgangstijd met Arabische teksten bij Christelijke symbolen. Echt oud dus. Maar het bijzondere van deze kerk is dat moderne dingen er ook een plaats krijgen. Gaudi heeft de hoofdkapel ontworpen en de idioot grote lamp is ook een ontwerp van hem, echt apart. Nog aparter is dat vorig jaar een grote kapel is ontdaan van alle schilderijen en gouden versiersels om plaats te maken voor een keramiek kunstwerk van Miquel Barceló. Totaal niet iets wat je in een oude kathedraal verwacht.
Voor wie Palma alleen kent van het shoppen en de horeca: doorloop eens de virtuele tour op de website van de kathedraal.