donderdag, december 20, 2007

Oog

De paar Nederlandse tijdschriften over kunst die er zijn koop je alleen bij Atheneum op het Spui. De gemiddelde AKO heeft tussen het gigantische aanbod niks wat de moeite waard is op dat gebied. Met de komst van Oog is dat veranderd. Stapels hoog ligt de nummer 1 van Oog bij alle boekhandels. Het is een uitgave van het Rijksmuseum. 'Oog in oog met kunst en geschiedenis' is de ondertitel. 140 pagina's mooi dof papier, prachtig opgemaakt en erg het lezen waard. De oude kunst uit het Rijksmuseum is natuurlijk geweldig maar boeit me normaal gesproken toch minder dan werk van nu. De redactie van Oog heeft die oude kunst zo verpakt dat het lekker toegankelijk wordt. Goed leesbare artikelen van Ellen te Damme, Joris Luyendijk, Hanneke Groenteman, Sascha de Boer (helaas Nico, geen foto van haar zelf) en Paul de Leeuw, met goede fotografie en af en toe iets over modernere kunst. Een lekkere mix en een welkome afwisseling in het huidige bladenaanbod. Volgens mij ook interessant voor iemand die weinig met kunst heeft.
De 4,95 euro zeker waard.