Onze gay vrienden heb ik er nog nooit over gehoord maar het gebeurt hier allemaal in hetzelfde weekend dat in Amsterdam de homo-community massaal de grachten bevolkt. Pride by the Sea in Brighton gaan we net missen, maar het lijkt me een geweldig festival. De sfeer zit er nu al goed in. De ooit wat ingedutte badplaats heeft zijn imago van vergane glorie afgeschud. Rond James Street is een buurt ontstaan waar creativo's, hippies, punks, gays en hip publiek elkaar helemaal gevonden lijken te hebben. Heerlijk sfeertje, Notting Hill meets Reguliersdwarsstraat. En dat Pride festival lijkt hier van iedereen te zijn. De regenboogvlag wappert niet alleen in James Street maar ook op het stadshuis, het ziekenhuis en het politiebureau. Voor wie de Amsterdamse grachtenoptocht nu wel een keer gezien heeft lijkt me Brighton in dit weekend een mooi alternatief voor 2010.
www.brightonpride.org