vrijdag, juni 26, 2009

Buurt upgrade

Door de nieuwe bestrating rond de Hermitage zijn dat stuk Amstel en de Nieuwe Keizers- en Herengracht er een stuk op vooruit gegaan. Nergens staan nog auto's, dat is de grootste winst. Daardoor blijft aan de Amstel voldoende ruimte over voor een bredere stoep en een wandelpad langs het water. Door het succes van het museum staat dat pad weliswaar de hele dag bomvol met fietsen, waardoor het beoogde boulevard-idee niet helemaal uit de verf komt. De grote aanlegsteiger voor de hoofdingang doet het beter dan bedoeld, want behalve een steady stroom toeristenboten herbergt het houten dek ook al een vaste schare zonaanbidders. En dat de Nieuwe Keizersgracht nu aan twee zijden een openbare weg is geworden maakt ook een groot verschil. Dat lelijke ijzeren hek is daar weg en er staan nieuwe boompjes en kroonlantaarns langs het water (foto rechts onder). Precies het stuk waar wij wonen is het laatste aan de beurt voor de facelift. Nu maar hopen dat in 2010 de bodem van de gemeentekas nog niet in zicht is.