maandag, maart 24, 2008

Noorderlicht

IJskoud is het op de veerpont naar de NDSM-werf. In de sneeuw fietsen we met Wim en Stan langs de grote fabrieksloodsen op zoek naar ons lunchadres, Café Noorderlicht. We waren al eerder in dit gebied maar het blijkt veel groter dan we dachten. De oude loodsen en scheepswerven zijn nu allemaal in gebruik door creatievelingen. Het geeft het gebied een aparte sfeer en we verwachten in Noorderlicht een bijpassende alternatieve entourage. Eenmaal binnen blijkt alles in het golfplaten hangar-achtige bouwsel über-alternatief te zijn. De vrouw in paarse beenwarmers, Tibetaans vest en zelf gebreide sjaal aan de bar is hier helemaal thuis. Het café is al door Johannes van Dam bezocht en die gaf dit broedplaatsadres een 9! De broodjes blijken inderdaad prima, hoewel mijn 'broodje paasei' een stuk minder creatief is dan gehoopt. En met dit weer krijgt elke hete mok coffee latte van mij een 9.
Zalig dat er zulke tenten bestaan, Café Noorderlicht is een pondritje zeker waard.