donderdag, juni 03, 2010

Leve de kettingzaag

Het geluid van een kettingzaag om twee uur 's nachts zal voor veel mensen niet slaapbevorderend werken maar bij mij wekt het instant actie op. Ik hoor nog die zaag hier in huis, in 2005, bij m'n smeulende eiken vloer, die er net op tijd uitgehaald werd om een totaal afbranden van 77 te voorkomen.
Nu sta ik dus in no-time voor het raam, en ja hoor, daar staan ze weer, diezelfde brandweermannen en inderdaad, met diezelfde kettingzaag. Vuur zie ik niet, maar halverwege de brug komt dikke rook tussen de planken vandaan. Blussen helpt niet, dus worden er stukken van de brug open gezaagd. Geen spektakel, alles onder controle. 'Kortsluiting' staat er vandaag in de krant. Nou, dat is dus onzin, want er is daar helemaal geen elektriciteit in de buurt. Al dagen staan schilders met branders de brug van oude verflagen te ontdoen. De schilder die dit stukje onderhanden nam is blijkbaar overijverig geweest en had ook nog eens de pech dat er achter het hout een droog wespennest zat. Ik dacht dat de brug alleen met hout was bekleed en verder van steen zou zijn, maar ook het totale binnenwerk van de brug blijkt hout te zijn. Oud en kurkdroog hout. Weer gered door de kettingzaag dus...