vrijdag, september 28, 2007

Ruig werk

Het is nog nauwelijks licht als ik om 7 uur in IJmuiden de steiger op loop. Windkracht 8 met heftige vlagen, ik waai bijna met tas en al het water in. Vandaag worden de Open Nederlands Kampioenschap Zeezeilen verzeild. Ik zeil mee op de Swan 38 Djambo. Nu ik hier loop heb ik natuurlijk spijt dat ik dat heb toegezegd.
De start van race 1 wordt uitgesteld, dus loopt de jachtclub met het uitzicht over een grijze zee met witte koppen steeds voller. Om 12 uur moeten we toch het water op. Gelukkig zeil ik in een goed team op een stevige boot. Toch is het geen pretje. De wind is iets afgenomen maar de golven staan nog stevig door. De start is hectisch, een wonder dat alles goed gaat met zoveel boten in zoveel wind. Spinakeren is rete spannend maar alles gaat goed. We varen 3 races, ik ben helemaal kapot van het draaien aan de lieren. Ik had er geen zin in vanmorgen, maar deze ruige dag had ik toch nooit willen missen.